Στη Νάπολη της Ιταλίας,
στην Capella Sansevero de' Sangri or Pietatella, φιλοξενούνται κάποια παράξενα
γλυπτά εξωπραγματικής πλαστικότητας και απαράμιλλου κάλλους. Τα γλυπτά
σμιλεύτηκαν τον 18ο αιώνα και είναι ένας
άλυτος γρίφος για ερευνητές και ειδικούς επιστήμονες. Τα αγάλματα είναι
κατασκευαστικά αδύνατον να πραγματοποιηθούν, γιατί κυριολεκτικά υπερβαίνουν τις
πλαστικές ιδιότητες τού μαρμάρου ή τις δυνατότητες των ανθρώπινων εργαλείων!
Πράγματι, τα
τρία σπουδαιότερα εκθέματα της Capella Sansevero de' Sangri or Pietatella αποτελούνται
ούτε λίγο ούτε πολύ από… διαφανές μάρμαρο! Μάρμαρο που σμιλεύτηκε σε πάχος
μόλις 2 - 3 χιλιοστών! Ο επισκέπτης μένει άναυδος, στην ιδέα ότι κάθε ένα από
αυτά τα αριστουργήματα, κατασκευάστηκε εξ’ αρχής από μάρμαρο. Αυτό φαίνεται
αδιανόητο και στον πιο λογικό άνθρωπο! Είναι αδύνατον η σμίλη και τα άλλα
εργαλεία ενός γλύπτη, να περάσουν μέσα στις πολλές πτυχές που σχηματίζει το
δίχτυ και να το δημιουργήσουν.
Στο κεντρικό κλίτος
βρίσκεται το έργο «Πέπλο Χριστού» ή «ο Χριστός που βρίσκεται κάτω από το σάβανο»
του Giuseppe Sanmartino που ολοκληρώθηκε το 1753,
αριστερά του το «πέπλο της Αλήθειας ή της Σεμνότητας» που ολοκλήρωσε ο Antonio
Corradini το 1750 ως ταφικό μνημείο αφιερωμένο στη Cecilia
Gaetani dell'Aquila d'Aragona, τη μητέρα του Raimondo di Sangro και ακριβώς απέναντί του, στη δεξιά πλευρά του «Πέπλου
Χριστού», το έξοχο έργο του Francesco Queirolo
«Il Disinganno», μνημείο αφιερωμένο στον πατέρα του Raimondo di Sangro.
Κι όμως τα
αγάλματα είναι εκεί. Υπάρχουν ως ζωντανή απόδειξη. Έχουν και ένα κοινό
στοιχείο: οι γλύπτες που τα φιλοτέχνησαν δεν ήταν και τόσο διάσημοι ούτε
διέθεταν κάποιες ξεχωριστές ικανότητες (που θα είχαν αποτυπωθεί και σε άλλα
έργα τους). Και οι δυο τους όμως συνεργάστηκαν για την κατασκευή των γλυπτών με
τον μεγάλο αλχημιστή Raimondo di
Sangro, τον επονομαζόμενο Il Principe di San Severo!
Όπως προκύπτει
από την διασωθείσα συμβολαιογραφική πράξη που συνήψαν ο Raimondo di Sangro κι ο Giuseppe Sanmartino στις 25 Νοεμβρίου 1752,
το μαρμάρινο, εξωπραγματικής πλαστικότητας πέπλο που καλύπτει τον «Κεκαλυμμένο
Χριστό» κάποτε υπήρξε… ένα κανονικό βαμβακερό σεντόνι, ένα πέπλο κυριολεκτικά
«απολιθωμένο», το οποίο βάσει κάποιας παράξενης αλχημιστικής μεθόδου,
μετατράπηκε σε ένα λεπτό στρώμα μαρμάρου αναμεμιγμένο με καρμίνιο! Δηλαδή κανονική
μεταστοιχείωση! Και να ‘ταν μόνο αυτό; Υπάρχει και μια άλλη απίστευτη
δημιουργία τού διαβόητου αλχημιστή που προκαλεί σοκ:
Δύο σκελετοί
από σίδηρο, ενός άνδρα και μιας γυναίκας, που εκτός από τα σιδερένια οστά έχουν
περιπλεγμένα γύρω τους με απίστευτη ακρίβεια το κυκλοφορικό σύστημα τού ανθρώπου,
και αυτό όμως μεταλλικό! Οι φλέβες και αρτηρίες των ανθρώπων έχουν παρουσιαστεί
όλες και με απίστευτη λεπτομέρεια, ακόμη κι αν είναι οι μικρότερες και πλέον ασήμαντες!
Αυτό που είναι πέρα από κάθε αμφιβολίας είναι το γεγονός ότι κανείς
μεταλλουργός ή καλλιτέχνης, όση τέχνη και όσες γνώσεις ανατομίας και αν διαθέτει,
δεν μπορεί ούτε σήμερα να κατασκευάσει ένα τέτοιο ακριβέστατο σιδερένιο
αντίγραφο του ανθρώπινου κυκλοφορικού συστήματος.
Για το συγκεκριμένο έργο υπάρχουν κάποιες φήμες, προφανώς για τη συντήρηση της
μυθολογίας του, οι οποίες λένε ότι:
«ο τρομερός
πρίγκιπας εισάγοντας στο αίμα κάποια αλχημιστική ουσία, μετέτρεψε σε σίδηρο το
αίμα και τα οστά ενός αληθινού ανθρώπινου σώματος του οποίου τα υπόλοιπα
στοιχεία όταν έλιωσαν άφησαν το σιδερένιο ‘’υπόλοιπο’’ που βλέπουμε σήμερα!».
Σύμφωνα πάντα με
το θρύλο, ο Raimondo di Sangro, ο
Il Principe di San Severo, ο οποίος «στην εποχή του θεωρήθηκε ένας σκοτεινός μάγος
που προκαλούσε τρόμο στις λαϊκές μάζες, […] αναζητούσε είτε ‘‘εθελοντές” είτε
έβρισκε σώματα πολύ πρόσφατα πεθαμένων ανθρώπων και ασκούσε πάνω τους την τέχνη
του!»
Υπάρχουν πάντως ισχυρές ενδείξεις, ότι κατά την κατασκευή τους, εφαρμόστηκαν μέθοδοι που δεν είμαστε σε θέση να αναγνωρίσουμε και να εξηγήσουμε σήμερα.
Σύμφωνα πάντα με την παράδοση:
Υπάρχουν πάντως ισχυρές ενδείξεις, ότι κατά την κατασκευή τους, εφαρμόστηκαν μέθοδοι που δεν είμαστε σε θέση να αναγνωρίσουμε και να εξηγήσουμε σήμερα.
Σύμφωνα πάντα με την παράδοση:
«Στα υπόγεια
εργαστήρια του παλατιού του, ο Raimondo
di Sangro, στο Largo San Domenico Maggiore, αφοσιώθηκε σε πειράματα
σκοτεινά και παράξενα, στα πιο διαφορετικά πεδία των επιστημών και των τεχνών.
Από τη χημεία και την υδροστατική, ως την τυπογραφία και την μηχανική, πέτυχε
καταπληκτικά αποτελέσματα και χαρακτηρίσθηκε ‘’καταπληκτικός’’ από τους
συγχρόνους του. Ωστόσο, όλοι φάνηκαν πάντοτε εξαιρετικά απρόθυμοι να
αποκαλύψουν τα μυστικά του και τις λεπτομέρειες για τις εφευρέσεις του.
Ο πρίγκιπας
μιλούσε πολλές ευρωπαϊκές γλώσσες, όπως επίσης αραβικά και εβραϊκά. Κινήθηκε σε
υψηλότερους κοινωνικούς κύκλους. Ήταν μεγάλος θαυμαστής του Leonardo da Vinci, του
εφευρέτη, επιστήμονα και ζωγράφου, που ενδιαφέρθηκε για το ανθρώπινο σώμα, αλλά
επίσης και για την αλχημεία, αν και δεν έγινε ποτέ σαφές κατά πόσον αυτός
άσκησε την συγκεκριμένη τέχνη.
Στους
επιστημονικούς κύκλους, ο Raimondo di
Sangro είναι γνωστός ως εφευρέτης. Ενώ ήταν ακόμη φοιτητής, εντυπωσίασε
τους δασκάλους του με την κατασκευή ενός πτυσσόμενου μηχανισμού, σώζοντας έτσι
μια σημαντική θεατρική παράσταση. Όπως ο Leonardo da Vinci, είχε κι αυτός πάθος
για τις πολεμικές μηχανές.
Είναι γνωστό
ότι ο Raimondo di Sangro υπήρξε ηγετικό
μέλος του Τεκτονισμού. Ήταν, στην πραγματικότητα, ο επικεφαλής της
ναπολιτάνικης Μασονικής Στοάς, μέχρι που τον αφόρισε η Εκκλησία. Περιέργως
όμως, ο Πάπας Βενέδικτος ο XIV ανακάλεσε πολύ σύντομα τον αφορεσμό του. Για
ορισμένους σχολιαστές, αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι ο Πάπας ανακάλυψε ότι
όλες οι κατηγορίες εναντίον του πρίγκιπα ήταν προϊόν συκοφαντίας και φθόνου από
τους εχθρούς και τους πολεμίους του. Για άλλους, ήταν απλώς το αποτέλεσμα
πολιτικών ελιγμών που εφάρμοζε ο ποντίφικας, ενώ για κάποιους τρίτους ήταν το
αποτέλεσμα μιας σκοτεινής συμμαχίας ανάμεσα στους δύο ισχυρούς άνδρες.
Ο Raimondo di Sangro παραδόξως επίσης
συνδέεται με τον κόμη Alessandro di
Cagliostro, άλλη μια αινιγματική φυσιογνωμία και έναν από τους πιο
διάσημους Τέκτονες, ο οποίος σύμφωνα με την παράδοση υπήρξε εμπνευστής του.
Το 1790, μπροστά σε ένα δικαστήριο της ρωμαϊκής Ιεράς Εξέτασης, ο Alessandro di Cagliostro ισχυρίστηκε ότι όλες οι γνώσεις του σχετικά με την αλχημεία (αυτή ήταν η κατηγορία που τον βάραινε), προέρχονταν από ‘’έναν πρίγκιπα ο οποίος είχε ένα μεγάλο πάθος για τη χημεία’’ και πως εκείνος τον είχε διδάξει, πολλά χρόνια πριν στη Νάπολη. Οι δικαστές δεν τον πίστεψαν και δεν έδωσαν καμία βαρύτητα στα λόγια του. Εν τούτοις, κανένα στοιχείο σχετικά με αυτή τη δίκη δεν είναι διαθέσιμο! Όλα τα πρακτικά από τη δίκη χαρακτηρίστηκαν απόρρητα και μέχρι σήμερα παραμένουν εγκλωβισμένα στο εσωτερικό του Βατικανού.
Το 1790, μπροστά σε ένα δικαστήριο της ρωμαϊκής Ιεράς Εξέτασης, ο Alessandro di Cagliostro ισχυρίστηκε ότι όλες οι γνώσεις του σχετικά με την αλχημεία (αυτή ήταν η κατηγορία που τον βάραινε), προέρχονταν από ‘’έναν πρίγκιπα ο οποίος είχε ένα μεγάλο πάθος για τη χημεία’’ και πως εκείνος τον είχε διδάξει, πολλά χρόνια πριν στη Νάπολη. Οι δικαστές δεν τον πίστεψαν και δεν έδωσαν καμία βαρύτητα στα λόγια του. Εν τούτοις, κανένα στοιχείο σχετικά με αυτή τη δίκη δεν είναι διαθέσιμο! Όλα τα πρακτικά από τη δίκη χαρακτηρίστηκαν απόρρητα και μέχρι σήμερα παραμένουν εγκλωβισμένα στο εσωτερικό του Βατικανού.
Ο πρίγκιπας
συνέχισε να πειραματίζεται στο κελάρι του παλατιού του, στο San Domenico
Maggiore. Όμως οι φήμες για τα παράξενα πειράματα δεν μπορούσαν να
καταλαγιάσουν. Ανησυχητικοί ψίθυροι έλεγαν πως ο πρίγκιπας κωδικοποιούσε την
εργασία του με παράξενα σύμβολα. Πιστεύεται μάλιστα ότι μέσα στην εκκλησία του San
Severo περιέχεται πράγματι
μια κρυπτογραφημένη μασονική επιγραφή, ένα μήνυμα που πολλοί έχουν προσπαθήσει
να ξεδιαλύνουν, πλην όμως ανεπιτυχώς.
Όταν εξετάζουμε
το εκκλησάκι σήμερα, υπάρχουν ορισμένα χαρακτηριστικά που έχουν συμβολικές
προεκτάσεις. Μερικά χαρακτηριστικά έχουν διπλή σημασία, που υποδηλώνουν ότι ο Raimondo di Sangro μπορεί να ήταν
πράγματι γνώστης κάποιας απόκρυφης παράδοσης, αλλά οι ενδείξεις είναι
σποραδικές και μερικές φορές αντιφατικές.
Στο τέλος της
βόλτας στο εκκλησάκι, ο επισκέπτης οδηγείται κάτω, σε ένα μικρό σπήλαιο. Τα
αρχικά σχέδια δείχνουν ότι αυτό το δωμάτιο προοριζόταν για τον ενταφιασμό
κάποιων ανθρώπων. Για άγνωστο λόγο όμως, το έργο δεν ολοκληρώθηκε. Στο δάπεδο
υπάρχει μια ορθογώνια μαρμάρινη πλάκα, φανερή ένδειξη ότι εδώ κάποτε είχε
εναποτεθεί ο «ο Χριστός που βρίσκεται κάτω από το σάβανο» του Giuseppe
Sanmartino. Ωστόσο εκεί μέσα, σε δύο γυάλινες προθήκες βρίσκονται οι παράξενοι
σκελετοί ενός άνδρα και μιας γυναίκας. Φλέβες και αρτηρίες και των δύο αυτών
ατόμων, παραμένουν απολύτως άθικτες!
Ο σκελετός της γυναίκας, φαίνεται να έχει τα μάτια άθικτα, σχεδόν γυαλιστερά, αλλά με μια πραγματικά τρομοκρατημένη έκφραση. Αλλά αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι οι φλέβες και τα εσωτερικά της όργανα, τα οποία λογικά θα έπρεπε να διαλυθούν αμέσως μετά το θάνατο. Αντ’ αυτού, παραμένουν σε άριστη κατάσταση αιώνες μετά.
Ο σκελετός της γυναίκας, φαίνεται να έχει τα μάτια άθικτα, σχεδόν γυαλιστερά, αλλά με μια πραγματικά τρομοκρατημένη έκφραση. Αλλά αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι οι φλέβες και τα εσωτερικά της όργανα, τα οποία λογικά θα έπρεπε να διαλυθούν αμέσως μετά το θάνατο. Αντ’ αυτού, παραμένουν σε άριστη κατάσταση αιώνες μετά.
Η καρδιά της
διατηρείται ολόκληρη και μπορείτε να δείτε ακόμα και τα αιμοφόρα αγγεία μέσα
στο στόμα της. Ήταν έγκυος και στην κοιλιά της, είναι ορατός ο πλακούντας από
τον οποίο φαίνεται ο ομφάλιος λώρος που ένωνε το έμβρυο.
Πιστεύεται ότι χορηγήθηκε κάποιο είδος ενδοφλέβιας ένεσης με κάποια ουσία, η οποία κατά την είσοδό της στο κυκλοφορικό σύστημα, μπλοκάρισε τα αγγεία σταδιακά, μέχρι του σημείου που προκάλεσε και το θάνατο του θύματος. Σε αυτό το σημείο, η ουσία μπορεί να «μεταλλοποίησε» φλέβες και αρτηρίες, διατηρώντας τις, χωρίς αποσύνθεση.
Πιστεύεται ότι χορηγήθηκε κάποιο είδος ενδοφλέβιας ένεσης με κάποια ουσία, η οποία κατά την είσοδό της στο κυκλοφορικό σύστημα, μπλοκάρισε τα αγγεία σταδιακά, μέχρι του σημείου που προκάλεσε και το θάνατο του θύματος. Σε αυτό το σημείο, η ουσία μπορεί να «μεταλλοποίησε» φλέβες και αρτηρίες, διατηρώντας τις, χωρίς αποσύνθεση.
Άλλοι αναφέρουν
ότι η μέθοδος διατήρησης πραγματοποιήθηκε σε πτώματα, αλλά ωστόσο, το αίμα δεν
ταξιδεύει σε ένα νεκρό σώμα, πολλαπλασιάζοντας έτσι το μυστήριο.
Εάν σε όλα αυτά
προσθέσουμε και το όνομα του Αλχημιστή, το: di Sangro που ετυμολογικά
τουλάχιστον παράγεται από το ισπανικό sangre (αίμα), και που παραπέμπει εύκολα
σε προσωνύμιο ανθρώπου που ήξερε τα πάντα σχετικά με το αίμα και την κυκλοφορία
του, τότε το μυστήριο όχι μόνο μεγαλώνει αλλά γίνεται και έντονα ανησυχητικό.
Αλλά αυτό δεν
είναι και το μόνο πρόβλημα… Η σύριγγα που θα έπρεπε να πραγματοποιήσει την
υποδόρια ένεση, εφευρέθηκε εκατό χρόνια αργότερα από έναν χειρουργό της Λυών,
τον Carlo Gabriele Pravaz (1791-1853)!
Δεν είναι
λοιπόν περίεργο που κουτσομπολιά και άγριες φήμες, ξέσπασαν στη θέα των
συγκεκριμένων σκελετών. Κάποιοι ισχυρίστηκαν ότι ο di Sangro «ήταν μάγος και
διαβολικός αλχημιστής που άρπαζε ανθρώπους, με σκοπό να εκτελεί ειδεχθή
πειράματα στους οργανισμούς τους».
Και κάτι τελευταίο:
Υπάρχει μια μικρή «ανωμαλία» στον Χριστό που καλύπτεται με το πέπλο, καθώς πάνω
από το ρουθούνι του διακρίνεται μια μικρή εσοχή, ωσάν το πέπλο να έχει διηθηθεί
από την ανάσα κάποιου που προσπαθεί να εισπνεύσει εναγωνίως αέρα. Αυτός που
χρησίμευσε ως μοντέλο για τον Ιησού, ήταν ζωντανός, εκείνη τη στιγμή,
προσπαθώντας να ανασάνει, ή νεκρός;
Ο πραγματικός
Ιησούς εξαφανίστηκε από τον τάφο του, αλλά δεν είναι ο μόνος. Ο καθένας μπορεί
ακόμη να δει την ταφόπλακα του πρίγκιπα στο παρεκκλήσι. Πέθανε στις 22 Μαρτίου
του 1771, «από μια ξαφνική ασθένεια που προκλήθηκε από τα πειράματά του». Κατά
τη διάρκεια μιας μακράς νύχτας που πέρασε στο εργαστήριό του, εισέπνευσε κατά
πάσα πιθανότητα, ή κατάπιε κάποια τοξική ουσία, η οποία όμως αυτή τη φορά απέβη
φονική. Η σαρκοφάγος του, ωστόσο, δεν περιέχει το σώμα του! Κάποιος το έκλεψε.
Άγνωστο όμως γιατί…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου