ΩΡΑ...

Σάββατο, 9 Φεβρουαρίου 2013

Πώς να βελτιώσετε τη μνήμη σας!




Έχετε πρόβλημα με τη μνήμη σας; Βλέπετε σημάδια που σας δείχνουν ότι αρχίσατε να ξεχνάτε;

Είναι αλήθεια πως όσο μεγαλώνουμε, η ικανότητα μάθησης μειώνεται. Αυτό οφείλεται στο ότι η λειτουργία του εγκεφάλου μας «επιβραδύνεται». Αυτό φυσικά συμπαρασύρει και όσα έχουν να κάνουνε και με τη μνήμη μας: «Δεν μπορούμε να ανακαλέσουμε πράγματα στη μνήμη σας με την ίδια ευχέρεια που είχαμε παλαιότερα»...

Πολλές φορές διάφορες φαρμακευτικές αγωγές είναι ικανές να επιδεινώσουν τα φαινόμενα μερικής αμνησίας, όπως αντίστοιχα και η έλλειψη ύπνου. Αν το πρόβλημα συνεχίζεται και είναι σχετικά σοβαρό, δεν πρέπει να το αμελήσουμε! Παρόλα αυτά πολλά από τα σημάδια που μας φοβίζουν μπορεί να οφείλονται και σε άλλους παράγοντες όπως στην αφηρημάδα, στο άγχος, κλπ.

Για να βελτιώσετε τη μνήμη σας, ακολουθήστε τα παρακάτω:

1. Ακολουθήστε μια ρουτίνα σε ανούσια πράγματα: να αφήνετε τα κλειδιά, το πορτοφόλι σας κλπ σε στάνταρ σημεία μέσα στο σπίτι, ώστε να μην αναλώνεστε σε ανούσια επιβάρυνση του εγκεφάλου σας. Αντίστοιχα φυσικά και στο αυτοκίνητο, στο γραφείο κλπ.

2. Αφιερώστε χρόνο: Χαλαρώστε και δώστε προσοχή όταν μαθαίνετε καινούρια πράγματα. Δώστε χρόνο στον εγκέφαλο και στη μνήμη σας ώστε να «απορροφήσουν» σωστά αυτά που πρέπει! Το να κάνουμε κάτι με ταχύτητα θα αφήσει κενά και ελλιπή δεδομένα.

3. Μην κάνετε πολλά πράγματα μαζί: Ο λόγος είναι ότι με τον τρόπο αυτό θα κουράσετε γρήγορα τον εγκέφαλό σας και η μνήμη σας θα σας εγκαταλείψει. Βάλτε τα σε μία σειρά και κάντε ένα πράγμα και καλά κάθε φορά! Είναι πολύ πιο ξεκούραστο και θα λειτουργήσετε καλύτερα.

4. Δοκιμάστε την επανάληψη:  Όταν για παράδειγμα γνωρίζετε ένα άτομο, για να απομνημονεύσετε το όνομά του, χρησιμοποιήστε το 2 - 3 φορές στις συζητήσεις σας (πχ «χάρηκα πολύ Κατερίνα»), ή τουλάχιστον επαναλάβετέ το από μέσα σας!

5. Ακολουθήστε διάφορες παρομοιώσεις: Για παράδειγμα αν κάποιος έχει παράξενο όνομα, δοκιμάστε να το ταυτίσετε με κάτι άλλο που γνωρίζετε, το οποίο όταν σας έρθει στο μυαλό, να σας έρθει και το όνομα. Π.χ. αν κάποιον τον λένε Μπομπ, συνδυάστε το για να το θυμάστε με το παιδική εκπομπή Μπομπ ο σφουγγαράκης. Έτσι αμέσως θα θυμηθείτε ότι τον λένε Μπομπ.
Ή αλλιώς, π.χ. συνδυάστε το με ένα στιχάκι. Αν για παράδειγμα την λένε Καλλιόπη, συνδυάστε το με το τραγούδι: 1-2-3, με λένε Πόπη, σαν τη γιαγιά μου την Καλλιόπη!

Δεν ξέρω αν είναι ιδιαίτερα εύστοχα τα παραδείγματα, αλλά πιστεύω καταλάβατε. Πάντως όσο πιο αστείος ή τρελός είναι ο συνειρμός τόσο το καλύτερο.
6. Γίνετε καλύτερος ακροατής:  Όταν μιλάτε με τον άλλον, να τον ακούτε πραγματικά (και όχι να κάνετε πως τον ακούτε) και να συμμετέχετε ανακεφαλαιώνοντας αυτά που σας είπε, ώστε να τα εμπεδώσετε καλύτερα. Μην σκέπτεστε τι θα κάνετε μετά!

7. Αποφύγετε πράγματα που σας αποσπούν την προσοχή: Θορυβώδη περιβάλλοντα και όλα τα σχετικά, δεν θα σας βοηθήσουν να απομνημονεύσετε καλά αυτά που θέλετε να θυμάστε, οπότε αποφύγετέ τα όταν θέλετε να θυμάστε καλά αυτό που κάνετε (π.χ. διάβασμα).

8. Μάθετε κάτι σταδιακά κι όχι με τη μία:  Μην ξεκινήσετε να μάθετε κάτι περιμένοντας να τα θυμάστε όλα με τη μία. Π.χ. κάντε μια προσεκτική ανάγνωση στην αρχή, έπειτα ξαναδιαβάστε πιο προσεκτικά εμβαθύνοντας λίγο - λίγο, ξαναδιαβάστε τρίτη φορά εμβαθύνοντας ακόμα περισσότερο, κ.ο.κ.. Μ’ αυτή τη σταδιακή επανάληψη, θα μάθετε και θα θυμάστε καλύτερα, ακόμα και τις λεπτομέρειες.

9. Κρατήστε σημειώσεις:  Χρησιμοποιήστε και ανακαλέστε πράγματα από τη μνήμη σας εκεί που χρειάζεται. Για πολλά πραγματάκια που μπορούν να σας «κάψουν» τον εγκέφαλο με το να προσπαθείτε να τα θυμάστε, απομνημονεύστε τα... στο μπλοκάκι σας!

Έτσι η μνήμη και ο εγκέφαλος... θα είναι στις υπηρεσίες σας όταν θα την/τον χρειαστείτε πραγματικά και δεν θα έχει «καεί»! Αντίστοιχα, χρησιμοποιήστε ημερολόγιο σημειώνοντας τι έχετε να κάνετε τις επόμενες μέρες.

10. Χρησιμοποιήστε κάποιο αντικείμενο που θα σας βοηθήσει να θυμηθείτε κάτι: για παράδειγμα, αν είναι επιτακτική ανάγκη να θυμηθείτε κάτι, αλλάξτε βέρες (από το δεξί βάλτε την στο αριστερό). Αυτή η αλλαγή θα σας υπενθυμίζει ότι κάτι πρέπει να κάνετε και είναι πολύ εύκολο να θυμηθείτε τι είναι αυτό.

Γενικά για να βελτιώσετε τη μνήμη σας, καλό είναι και να «τη γυμνάζετε» και να μην «την καίτε», την αναλώνετε εκεί που δεν χρειάζεται. Μην εγκαταλείψετε, γιατί θα σας εγκαταλείψει κι αυτή.

Επίσης σημαντικό ρόλο με τα παραπάνω για τη βελτίωση της μνήμης και γενικά για το πώς να θυμόμαστε πράγματα, παίζει και η φυσική κατάσταση του οργανισμού σας (όπως ο ύπνος που προαναφέραμε).



Πηγή άρθρου: Πανεπιστήμιο Harvard – Τομέας υγείας


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου